Temat: Motoryzacja

  • Duży ruch w autosalonach. Te marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach w prawo jazdy. Jest propozycja ministerstwa
  • GDDKiA zrywa umowy spośród Włochami. Mieli budować świstki A1 i S3
  • Surowe kary za cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Trójmiasta do granicy wraz z Czechami w pięć godzin. Jest umowa na najnowszy odcinek A1

W lutym 2019 roku katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Tras Krajowych i Autostrad chce ogłosić przetarg na wzór i budowę około 40-kilometrowej ekspresowej trasy S1 pośród Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Przy październiku tego roku zarząd ma dysponować tak zwaną koncepcją programową, która zdefiniuje wymagania przetargu. Inwestycja ma zakończyć się w maju 2023 roku.

Poinformował na temat w środę w czasie wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury w Katowicach szef tamtejszego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Michał Mendrok. W posiedzeniu wzięła udział delegacja komisji gospodarczej słowackiej Rady Narodowej. Dokonano między innymi nadzoru ważnych dla obu witryn internetowych inwestycji drogowych i kolejowych.

Czas budowy

Relacjonując proces inwestycyjny dotyczący czterech brakujących dziś fragmentów ekspresowej trasy S1, która zespoli węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu, Mendrok mówił między innymi na temat przygotowywanym od dekady, szacowanym na ponad 3 mld zł odcinku S1 spośród Mysłowic do Bielska-Białej.

Szybciej do granicy z Czechami. Nowa arteria oddana do wykorzystywania

Ma to być dwujezdniowa trasa o parametrach drogi ekspresowej o długości około 40 km. Razem z drogą powstać mają obwodnice Oświęcimia i Bierunia.

Przygotowywana już koncepcja programowa owego przedsięwzięcia wskaże główne założenia do rozwiązań projektowych i technologii budowy i określi wytyczne dla projektu budowlanego.

- W październiku planujemy zakończyć opracowanie myśli programowej, która da nam możliwość ogłoszenia przetargu w systemie > > projektuj jak i również buduj < <, który planujemy rozpocząć w lutym w 2019 roku. Realizację zamówienia planujemy rozpocząć po grudniu 2019 roku, natomiast zakończenie inwestycji - przy maju 2023 roku - podał dyrektor katowickiego oddziału GDDKiA.

Mendrok przypominał w środę, że ów ekspresowa trasa jest niezbędna, ponieważ istniejąca droga krajowa numer 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice od lat już odrzucić wytrzymuje natężenia ruchu. Tematem są między innymi mnogie skrzyżowania ze światłami. Szczególnie korkuje się odcinek od momentu Pszczyny do Goczałkowic.

Przebieg drogi

Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach aż do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej po kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej aż do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i nadal - lotniska Katowice po Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

Wcześniej przez lata trwały spory wokół przebiegu drogi. Wypracowany w następstwie protestów przeciw wcześniejszym propozycjom "wariant E" GDDKiA przedstawia jako kompromis między oczekiwaniami środowiska górniczego, możliwościami technicznymi, a również możliwościami obejścia terenu byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau czy terenów Natury 2000.

Zgodnie z ostatecznymi ustaleniami liczący 39, 7 km odcinek S1 niemal przy całości pobiegnie przez województwo śląskie. Do województwa małopolskiego ma dochodzić licząca blisko 10 km dwujezdniowa arteria Oświęcimia. W ramach lokaty zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - około 4 km.

Inne odcinki

Będzie trzeci pas obrotu na części autostrady A2. Skorzystają miliony kierowców

Mendrok podał też w środę na przykład, że na 13 czerwca przypada obecny termin otwarcia ofert na zaprojektowanie i budowę w nowym przebiegu obwodnicy Węgierskiej Górki (8, 5 km).

- W styczniu 2019 roku planujemy zawarcie umowę na realizację tego odcinka, natomiast w grudniu 2022 roku kalendarzowego planowo zakończymy realizację tejże inwestycji - wskazał Mendrok.

Aby dokończyć pełną arterię, potrzebna jest też druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie (około 9, 5 km a mianowicie po unieważnieniu pierwszego przetargu na budowę, obecnie utrzymuje kolejny). Umowa planowana wydaje się być na styczeń 2019 r., a realizacja - aż do września 2021 roku.

Planowana jest także rekonstrukcja do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7, 7 km - w lipcu proponowane jest złożenie wniosku o Zgodę na Realizację Lokaty Drogowej, przetarg ma stanowić ogłaszany w lutym 2019 roku - a pełna inwestycja szacowana na mniej więcej 260 mln zł - potrwać do czerwca 2022 roku).

Docelowo przy pełni ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim jak i również małopolskim połączy węzeł wraz z autostradą A1 w sąsiedztwie lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard miły ekspresowej ma obecnie w odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.

Realizację wszystkich tych inwestycji prognozuje aktualny Program Budowy Tras Krajowych.