CEPiK 2. 0. Uruchomienie nieznanego systemu z kłopotami

Temat: Gospodarka

  • Projekt budżetu na 2019 rok do komisji sejmowych
  • Koniec ze zmianą czasu? Komitet Europejska przedstawi propozycję
  • W tę niedzielę zrobisz promocje. Potem długa przerwa
  • Gospodarka rośnie, ale inwestycje rozczarowały
  • Coca-Cola kupuje znaną obwód kawiarni

W poniedziałek ruszył nowy system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierujących (CEPiK). W części urzędów były rano problemy wraz z zarejestrowaniem auta i uzyskaniem stałych dowodów rejestracyjnych. Resort cyfryzacji przyznaje, że wcześniej był kłopot z funkcjonowaniem systemu CEPiK 2. 0, ale został już zdjęty.

Informacje o problemach z rejestracją pojazdów zdobywamy od czytelników na Kontakt24. "Miałem okazję odbierać dzisiaj dowód rejestracyjny pojazdu w urzędzie Starostwa Powiatowego po Lęborku. Po zarejestrowaniu się w kolejce petentów jak i również godzinie oczekiwania, dowiedziałem się, że od dzisiaj wprowadzany jest nowy program ewidencji pojazdów i kierowców. Urzędnicy starostwa od rana nie zaakceptować mogą się zalogować do systemu ani też dodzwonić się do osób wprowadzających program" - napisał 1 z internautów.

Kłopoty z CEPiK 2. 0

Problemy były również w starostwie powiatowym w Częstochowie, co potwierdziła w rozmowie z. pl Grażyna Folaron, rzeczniczka powiatu częstochowskiego.

Duże zmiany na rzecz kierowców. W poniedziałek ma ruszyć nowy CEPiK

- Od rana nie odrabia CEPiK 2. 0. Jest koszmar. Nie możemy rejestrować samochodów, wydawać stałych dowodów rejestracyjnych. Mamy 25 filtrów diagnostycznych, z których jednostki dzwonią, bo nie potrafią zrobić przeglądów - oznajmiła Folaron.

System nie działał prawidłowo również w Raciborzu. Tamtejsze starostwo powiatowe poinformowało, że wprowadzona dziś świeża wersja CEPiK nie postępuje poprawnie. "W związku spośród tym informujemy naszych kontrahentów, że dziś nieczynny zostanie Referat Rejestracji Pojazdów" - poinformowali urzędnicy na stronie www internetowej starostwa.

Z powodu awarii systemu "nieczynne do odwołania" są także stanowiska do spraw zapisu pojazdów w powiecie koszalińskim. "Awaria systemu. Dziś odrzucić załatwisz spraw związanych wraz z rejestracją pojazdów" - poinformował rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Koszalinie.

Trudności z rejestracją pojazdów były też w Rudzie Śląskiej. "Z uwagi na uruchomienie tego systemu aktualnie wychodzą w całym kraju trudności z rejestracją pojazdów. Toteż osoby, które będą przy najbliższych dniach załatwiać sprawy związane z rejestracją samochodów prosimy o cierpliwość jak i również wyrozumiałość" - poinformował w komunikacie zamieszczonym w serwisie internetowej urząd miejski w Rudzie Śląskiej.

Większą cierpliwością muszą wykazać się również kierowcy z powiatu legionowskiego. - U nas pomoc klienta prowadzona jest non stop, rejestrujemy pojazdy. W związku z tym, że faktycznie duże bazy danych migrują od jednego systemu do drugiego trochę dłużej wówczas trwa. Musimy dłużej poczekać, by się upewnić, bądź dane, które wprowadzamy do systemu, zostały tutaj zapisane. Z opóźnieniem, ale potwierdzenia spływają - poinformował. pl Joanna Kajdanowicz, rzecznik prasowa powiatu legionowskiego. - Po chwili obecnej nie doświadczamy konieczności, by zawiesić kadrę w toku rejestracji pojazdów - dodała.

Karol Manys, rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji, potwierdził, że w poniedziałkowy poranek były kłopoty CEPiK-iem.

- Rano rzeczywiście mieliśmy drobny problem, jednak został już usunięty. Układ ruszył, ale oczywiście tuż przy takiej skali zjawiska mogą się jeszcze pojawiać jakieś kłopoty. Ale po to działamy w Centralnym Ośrodku Informatyki w systemie 24 godzin, żeby te problemy pomagać rozwiązywać - rzekł. pl Manys i zachęcił starostwa powiatowe do kontaktu telefonicznego w przypadku kłopotów z funkcjonowaniem CEPiK-u.

Według formy na poniedziałek na godzinę 12: 30 w systemie zarejestrowano: 9859 dowodów rejestracyjnych, 3672 pozwolenia czasowe, dwóch pozwolenia czasowe wielokrotnego wykorzystywania, 10412 pozytywnych badań fachowych, 142 badania negatywne.

Nowy CEPiK

Dziś jest uruchomiona nowa edycja układu CEPiK. Wraz z tej startem kierowców czeka wiele zmian. Jedną z najważniejszych z nich jest zmiana sposobu płatności za badanie fachowe dopuszczające pojazd do obrotu. Od dziś za test trzeba zapłacić przed, zaś nie po jego przeprowadzeniu. Ma to ukrócić tzw. turystykę badań technicznych, po ramach której kierowcy odrzucić uzyskawszy pozytywnego wyniku testowania technicznego, przenosili się do innej stacji badań fachowych.

- O to chodzi, aby takich sprawy nie było. Chcemy wykluczyć pojazdy niesprawne, które maja badania na "przymrużone oko" a potem widzimy wówczas w statystykach wypadków, których w naszym kraju jest co niemiara - mówił po TVN24 Michał Kościuszko, kierowca rajdowy.

Zupełnie odmienne zdanie na ten temat ma Arkadiusz Kuzio wraz z Akademii Bezpiecznej Jazdy, który stwierdził na antenie TVN24, że "stan techniczny wozu bardzo sporadycznie jest przyczyną wypadku".

- Muszę zdementować te pogłoski. Nieprawdą jest, że stan fachowy wpływa na liczbę incydentów drogowych. To bardzo sporadyczne przypadki - mówił po TVN24 Arkadiusz Kuzio z Akademii Bezpiecznej Jazdy i dodał, że nowe zasady przeprowadzania badań technicznych mogą mieć na celu to, by pojazdy przechodziły prawdziwe przeglądy, szczególnie podstawowych zespołów, to znaczy m. in. oświetlenia, ogumienia, hamowania.

- Doświadczenia muszą bardziej restrykcyjne też pod względem sprawdzania np. katalizatorów czy filtrów cząstek stałych, bo to wpływa w środowisko i smog, wraz z którym walczymy - dodał.

Jarosław Maznas z TVN Turbo stwierdził zaś, że jednym z głównych problemów polskich dróg wydaje się duża liczba bardzo starych samochodów.

- Wiekowe samochody w pewnym czasie nie spełniają pewnych względów. Dla przykładu wymiana filtru odrobin stałych to koszt paru tysięcy złotych, co ma możliwość przewyższać nawet wartość pojazdu. Jestem za tym, aby zaostrzono przepisy jeśli chodzi o bezpieczeństwo - mówił Jarosław Maznas.

Zmiana prawa o obrotu drogowym. Wkrótce badanie fachowe po nowemu

Pozostałe zmiany

W nowych rozwiązaniach doprecyzowano i zwiększono zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zdecydowano, że do CEPiK będą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, po tym jego zajęciu za pośrednictwem organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym. Takie wiadomości są szczególnie istotne gwoli potencjalnych nabywców pojazdów użytych.

Nowelizowane przepisy obnażają też, że obok warsztatów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Kasa zapomogowa Gwarancyjny (UFG) będzie zmuszony do przekazywania do CEPiK informacji o szkodach ważnych, do jakich doszło przy aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.

W nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną argumentów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie samochody. W rezultacie SG będzie wysyłać do CEPiK informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych a także pozwoleniach czasowych.