Fiat w Tychach mniej wytwarza, ale więcej zarabia  Informacje

Fiat przy Tychach mniej produkuje, ale więcej zarabia

Spółka Fiat Auto Poland (FAP), do której należy warsztat samochodów w Tychach, wypracowała w ubiegłym roku przeszło 291, 3 mln zł zysku - podali przy piątek przedstawiciele firmy. Wówczas najlepszy wynik spółki ostatnimi czasy, osiągnięty mimo spadku produkcji aut.

W piątek w Bielsku-Białej obradowało walne zgromadzenie spółki, które metrów. in. przyjęło jej sprawozdania finansowe za ubiegły dwanaście miesięcy. Informację w tej sprawie przekazał rzecznik firmy Bogusław Cieślar. Dodał, że cały ubiegłoroczny zysk został oddany na kapitał rezerwowy korporacji.

Fiat-Chrysler mówi o "świetlanej przyszłości". Jedynie gdzie znajdzie na panią a pieniądze?

Ubiegłoroczny zysk FAP jest najwyższy od kilku lat. W 2012 r. spółka wypracowała ponad 106, 7 mln zł przychodu, w 2011 r. więcej niż 83, 9 mln zł, a rok wcześniej przyniosła 81, 6 mln złotych strat.

Ubiegłoroczne przychody FAP ze sprzedaży wyniosły przeszło 13, 2 mld złotych, wobec 14, 1 mld zł rok wcześniej. Po dwóch poprzednich latach było to ponad 16, 4-16, 5 mld zł na rok. Spadek jest efektem zredukowania produkcji samochodów, która przy rekordowym roku 2009 przekroczyła 600 tys. egzemplarzy.

Mniej, ale wciąż najwięcej

W ubiegłym roku tyska fabryka Fiata wyprodukowała 295, 7 tys. samochodów, na temat ponad 15 proc. w mniejszym stopniu niż rok wcześniej. Ubytek był skutkiem zaprzestania produkcji pandy classic. Natomiast produkcja pozostałych wytwarzanych w Tychach modeli Fiata wzrosła o ponad 22 proc.

Mimo spadku produkcji wobec roku 2012, Fiat Auto Poland pozostał w 2013 r. największym producentem aut w Polsce. Na 2014 r. planowana jest wytwórczość zbliżona wielkością do ubiegłorocznej.

Nowe logo, siedziba i strategia. Rewolucja Fiata

- Obecnie z obcych rynków płyną jak dotąd pozytywne sygnały; utrzymuje się popyt na wytwarzane w Tychach samochody - rzekł rzecznik. Aby zaspokoić zamówienie, załoga fabryki często pracuje w nadgodzinach.

Fiaty jak i również Fordy

W ubiegłym roku kalendarzowego samochodów marki fiat, abarth i lancia wyprodukowano przy Tychach 244 tys. 56 egzemplarzy. Pozostałe ponad 51, 6 tys. aut wówczas wytwarzany na zlecenie firmy Forda model ford ka, którego produkcja była na temat ponad 3 tys. egzemplarzy mniejsza niż rok uprzednio.

W ubiegłorocznej wytwórczości najwięcej było fiata pięć stów (174 tys. 183 aut), następnie lancii ypsilon (61 tys. 361 aut) i modelu abarth 500 (8 tys. 512 samochodów).

Powyżej prognoz

W styczniu zarejestrowaliśmy w Polsce więcej niż 32 tys. aut

Tyska fabryka wyprodukowała w 2013 r. więcej samochodów aniżeli wskazywały na to początkowe prognozy z rynków zagranicznych. Zwiększenie produkcji trzech modeli w sumie o 22, 1 proc. w części zniwelowało ubytek związany z zaprzestaniem produkcji pandy classic, jakiej w 2012 r. wytworzono w Tychach ok. 94 tys. egzemplarzy.

Znaczący postęp produkcji w Tychach mógłby nastąpić, gdyby fabryka rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu samochody, jednak jak dotąd - mimo spekulacji prasowych - takie decyzje nie były ogłoszone. Spółka liczy dzięki dalszy wzrost produkcji dotychczas wytwarzanych modeli, choć jej przedstawiciele zastrzegają, że decyduje o tym rynek a mianowicie głównie popyt na drobne auta w Europie Zachodniej.

W 2012 r. z tyskiej fabryki wyjechało ok. 348, 5 tys. aut, a rok uprzednio 467, 7 tys. Przy rekordowym roku 2009 coroczna produkcja przekroczyła 605 tys. aut.

W głównym kwartale ubiegłego roku tyska fabryka zwolniła 1450 pracowników i wprowadziła pracę na dwie zmiany, zamiast kilku. Obecnie zakład ustabilizował najęcie w stopniu 3340 osób.

«Co nas drażni, co naszej firmy wkurza» - irytujące dźwięki