Jak sprawdzić, czy nie doszło do kradzieży tożsamości

17 lutego 2021

W tym artykule:

  • Skąd mam wiedzieć, czy moja tożsamość została skradziona?
  • Jak dochodzi do kradzieży tożsamości?
  • Jak temu zapobiec?
  • Co mogę zrobić, jeśli podejrzewam kradzież tożsamości?

Według Javelin Strategy & Research w 2018 roku ponad 14 milionów ludzi padło ofiarą kradzieży tożsamości. I chociaż liczba przypadków oszustw zmniejszyła się w ciągu ostatnich lat, miliony niewinnych ludzi nadal będą doświadczać kradzieży tożsamości w tym roku i później.

Każdemu grozi kradzież tożsamości. Aby sprawdzić, czy nie doszło do kradzieży tożsamości w celu zmniejszenia szkód, musisz jak najszybciej zidentyfikować i rozwiązać problem, szukając oznak oszustwa, chroniąc swoje dane osobowe i wykonując inne ważne kroki. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak dowiedzieć się, czy jesteś ofiarą kradzieży tożsamości i co możesz zrobić, jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą.

Skąd mam wiedzieć, czy moja tożsamość została skradziona?

Wiesz, że do Twojego domu włamały się pewne charakterystyczne oznaki: rozbite okno, otwarte drzwi, pusta półka, na której kiedyś stał Twój płaski telewizor. Wiesz, że jesteś ofiarą przestępstwa, ponieważ znasz konfigurację swojego gospodarstwa domowego i przedmioty, które posiadasz.

Odkrycie kradzieży tożsamości wymaga również dokładnego zaznajomienia się z otoczeniem – w tym przypadku z informacjami zawartymi w raporcie kredytowym. Im więcej wiesz o swoim raporcie kredytowym i tym, co on o Tobie zawiera, tym lepiej możesz być świadomy potencjalnych problemów. Raport kredytowy zawiera wszystkie aktualne informacje o koncie kredytowym, więc jeśli znajdziesz tam coś nie na miejscu – na przykład kartę kredytową, o którą nigdy się nie ubiegałeś – może to oznaczać, że cyber-złodzieje ukradli Twoje dane osobowe.

Istnieją inne przesłanki wskazujące na to, że Twoja tożsamość mogła zostać skradziona lub istnieje wysokie ryzyko ujawnienia. Obejmują one:

  • Nie otrzymujesz ważnych wiadomości, takich jak rachunki lub czeki.
  • Otrzymujesz rachunki za przedmioty, których nie zamówiłeś, lub wyciągi z kart kredytowych, na które się nie zapisałeś.
  • Odmówiono ci kredytu pomimo doskonałej zdolności kredytowej.
  • Masz nieautoryzowane transakcje bankowe lub wypłaty.
  • Otrzymałeś powiadomienie, że Twoje dane osobowe (PII) były częścią naruszenia danych, zwłaszcza jeśli dotyczy to Twojego obecnego lub byłego pracodawcy, który będzie posiadał poufne informacje, takie jak Twój numer ubezpieczenia społecznego.
  • Twoje elektroniczne rozliczenie podatkowe zostało odrzucone.
  • Otrzymujesz nieautoryzowane wiadomości uwierzytelniające SMS-em lub e-mailem dla nieznanych kont.

Jak dochodzi do kradzieży tożsamości?

Nie bez powodu kładzie się duży nacisk na ochronę w Internecie. Im więcej informacji o sobie umieścisz, czy to w mediach społecznościowych, czy zapisując swoje dane w witrynie handlu elektronicznego, tym więcej danych hakerzy mogą ukraść, a następnie sprzedać w ciemnej sieci, aby inni złodzieje mogli z nich skorzystać. Zawsze dwa razy zastanów się, co udostępniasz i jak te informacje mogą zostać wykorzystane przez złodzieja tożsamości.

Jednak oszustwa związane z tożsamością są częściej popełniane przy użyciu mało zaawansowanych technologii. Doskonałym przykładem jest nurkowanie w śmietnikach. Twoje śmieci wiele mówią o tobie. Okoliczne kosze do recyklingu są wypełnione czasopismami i katalogami, niechcianą pocztą, starymi wyciągami z rachunków – wszelkiego rodzaju papierami, które zawierają Twoje imię i nazwisko, adres i inne informacje o Tobie, takie jak hobby, zainteresowania podróżne i nawyki związane z wydawaniem pieniędzy. Wyrzucony rachunek za telefon komórkowy dałby złodziejowi na przykład numery telefonów wszystkich domowników, podczas gdy katalog sklepu z wyższej półki pokazuje, że dokonujesz drogich zakupów.

Złodzieje opierają się również na staromodnych kradzieżach, takich jak kradzież torebki lub portfela lub odbieranie poczty z domowej skrzynki pocztowej. Ale kiedy idą z opcjami bardziej zaawansowanymi technologicznie, często dzieje się tak poprzez skradanie się kart do bankomatów i dystrybutorów benzyny, e-maile phishingowe, aby skłonić Cię do przekazania szczegółów za pośrednictwem oszustwa lub niezabezpieczonych połączeń Wi-Fi.

Jak temu zapobiec?

Chociaż nikt nie może całkowicie zapobiec kradzieży tożsamości, możesz podjąć kroki, które zminimalizują ryzyko stania się ofiarą. Obejmują one:

  • Chroń i monitoruj swoją pocztę. Skonfiguruj konto Informed Delivery za pośrednictwem United States Postal Service. USPS skanuje twoją pocztę i wysyła PDF z wiadomością wielkości listu, którą powinieneś otrzymywać każdego dnia. Ostrzega również o dostawach paczek za pośrednictwem poczty. Dowiesz się, jeśli brakuje poczty; USPS zapewnia kroki, które należy podjąć w takim przypadku. Przełącz się na zamkniętą skrzynkę pocztową na dostawy lub wynajmij skrytkę pocztową. Wysyłając wrażliwą pocztę, spróbuj zostawić ją na poczcie.
  • Nigdy nie noś swojej karty ubezpieczenia społecznego. Zamiast tego przechowuj go w bezpiecznym miejscu. Miej również przy sobie paszporty, karty kredytowe, medyczne karty identyfikacyjne i inne identyfikatory tylko wtedy, gdy ich potrzebujesz.
  • Zniszcz to. Zniszcz wszystko wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem, adresem i innymi informacjami umożliwiającymi identyfikację przed wysłaniem do recyklingu lub kosza.
  • Unikaj korzystania z publicznych sieci Wi-Fi. Nigdy nie używaj publicznego Wi-Fi do bankowości, płacenia rachunków lub udostępniania poufnych informacji.
  • Używaj silnych i unikalnych haseł. W miarę możliwości korzystaj również z uwierzytelniania dwuskładnikowego.
  • Zobacz, co udostępniasz w mediach społecznościowych. Quizy i kwestionariusze mogą być zabawne do wypełnienia, ale dostarczają informacji o Tobie, których mogą użyć złodzieje tożsamości. Pamiętaj, że nic nie jest naprawdę prywatne w Internecie, bez względu na to, jak dobre są ustawienia prywatności w mediach społecznościowych.

Co mogę zrobić, jeśli podejrzewam kradzież tożsamości?

Jeśli uważasz, że padłeś ofiarą kradzieży tożsamości, pierwszą rzeczą do zrobienia jest ograniczenie szkód. Jeśli Twoje karty kredytowe lub debetowe zostały skradzione, natychmiast skontaktuj się z wydawcami karty i bankiem. Następnie sprawdź dokładnie swoje raporty kredytowe w trzech biurach kredytowych (Experian, TransUnion i Equifax), aby potwierdzić każdy rodzaj nietypowej aktywności i uzyskać pomoc w rozwiązaniu problemu. Jeśli stwierdzisz, że coś jest nie w porządku, rozważ zablokowanie lub zamrożenie kredytu lub ustawienie ostrzeżenia o oszustwie, aby potencjalni przyszli pożyczkodawcy wiedzieli, że padłeś ofiarą kradzieży tożsamości, aby mogli podjąć dodatkowe środki w celu zweryfikowania Twojej tożsamości. Poinformuj również swój bank lub inne instytucje finansowe, które Twoim zdaniem zostały ujawnione.

Kradzież tożsamości to przestępstwo, więc skontaktuj się z lokalnym posterunkiem policji. Chociaż władze mogą nie być w stanie wiele zrobić, mogą sporządzać raporty i uważać na podejrzane zachowanie, które może obejmować Twoje imię i nazwisko lub adres. Ale najpierw skontaktuj się z Federalną Komisją Handlu, aby złożyć raport. Agencja zapewni kroki, które należy podjąć, oraz dokumentację w celu złożenia zgłoszeń (w tym sposobów postępowania ze zgłoszeniami policyjnymi) oraz pomoże w kwestionowaniu fałszywych zarzutów.

Stanie się ofiarą kradzieży tożsamości to wstrząsające doświadczenie. Wypełnianie formularzy i współpraca z agencjami i firmami w celu odzyskania tożsamości po kradzieży może zająć miesiące i wiele godzin. Rozpoznanie oznak kradzieży tożsamości i podjęcie kroków, aby temu zapobiec, może zaoszczędzić miesiące i lata bólu serca, stresu i straty.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy