Budowa nowych linii kolejowych w Polsce w ramach CPK

CPK to nie tylko nowe lotnisko. Ma zaistnieć 1600 km linii kolejowych [MAPA]

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma być otwarty w 2027 roku. Wraz z budową nowego lotniska między Warszawą jak i również Łodzią ma powstać sieć kolejowa o łącznej długości 1, 6 tys. kilometrów. Twórcy CPK planują dziesięć tzw. szprych, czyli linii kolejowych prowadzących z różnych części kraju do Baranowa.

- Taki system jest praktyczny i użyteczny w swojej prostocie. Docelowo umożliwi on skomunikowanie poniekąd odległych od CPK regionów w atrakcyjnym czasie podróży przy zastosowaniu pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km/h - przekonuje Piotr Malepszak, p. o. prezesa spółki CPK, cytowany przy komunikacie.

CPK. Nowe lotnisko i 1600 km linii kolejowych w Polsce

Foto: CPK / towary prasowe

Program kolejowy towarzyszący CPK zakłada w pierwszej sekwencji (według autorów to cykl zerowy) budowę 140 kilometrów linii kolejowej z Warszawy do Łodzi przez CPK przystosowanej dla szybkich pociągów. To ona ma stanowić podstawowym łącznikiem między świeżym lotniskiem i dwoma największymi miastami w jego pobliżu.

W ramach głównego etapu powstanie 880 km, a w ramach innego - 580 km. Łącznie ma powstać 670 kilometrów linii kolejowych dla pociągów o prędkości powyżej 220 km/h. Kolejne 740 kilometrów ma być liniami kolejowymi dostosowanymi do ruchu wraz z prędkością 200-250 km/h jak i również 190 km dla szybkości poniżej 160 km/h.

Z łącznej liczby 1600 km zdecydowana większość, bo 1100 km, ma być liniami dwutorowymi. Następujące 500 km to linie jednotorowe. Realizacja planu oznaczałaby budowę blisko 10 proc. z łącznie istniejących 19 tys. km.

1600 km linii kolejowych prowadzących do CPK

Jak obnażają autorzy kolejowego komponentu CPK, odpowiedzialna za budowę świeżego hubu spółka celowa posiada wybudować m. in. linię szybkiej kolei między Warszawą i Łodzią, a również część szprychy prowadzącej w celu Gdańska (odcinek do Grudziądza), linię między Krakowem i Katowicami, Giżyckiem an Ostrołęką.

Pozostałe odcinki planowanej sieci kolejowej prowadzącej do CPK ma budować i modernizować państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).

Foto: CPK / materiały prasowe Linie kolejowe w związku z budową CPK

- Ponad 100 naszych miast znajdzie się przy strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie nie zaakceptować dłuższym niż 2, 5 godz. - dodaje Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

WARTO WIEDZIEĆ: