Airbus przejmuje program C-Series Bombardiera

Airbus rzuca rękawicę Boeingowi. Przejmuje jego konkurenta

Airbus przejął 50, 01 proc. udziałów w programie C Series kanadyjskiego Bombardiera. W taki sposób wzmacnia pozycję głównego konkurenta Boeinga na amerykańskim rynku.

Francuski Airbus jak i również kanadyjski Bombardier połączą siły w pracach nad świeżą generacją pasażerskich odrzutowców C Series produkowanych w Mobile w stanie Alabama w USA. Umowa ma pozostać sfinalizowana w drugiej połówce 2018 roku. Docelowo Airbus ma przejąć 100 proc. udziałów w programie C Series w ciągu pięć lat.

Airbus jak i również Bombardier łączą siły

Wygląda w to, że ten ruch jest bezpośrednią odpowiedzią na 299, 45 proc. cła nałożonego na złożone poprzez Delta Air Lines zlecenie na 75 samolotów C Series. Wiosną Boeing wnioskował o karne cła, podnosząc argument subsydiowania Bombardiera za pośrednictwem kanadyjski rząd, a w efekcie zaniżania cen.

26 września amerykańska administracja zaproponowała 219, 63 proc. cła na samoloty C Series Bombardiera. Tydzień potem - dodatkowe 79, 82 proc., co w konsekwencji oznaczałoby obłożenie ich cłem rzędu 299, 45 proc.

Zobacz też: Boeing kontra Airbus - kto radzi sobie lepiej na rynku

Bombardier i Delta uznały, że ta rozstrzygnięcie to absurd. Prezes spedytora stwierdził, że nie planuje płacić cła w podanej wysokości. Ostateczna decyzja w sprawie ceł ma pozostawać ogłoszona na wstępie 2018 roku.

Teraz Boeing i Bombardier wierzą, że translokacja produkcji do stanu Alabama pozwoli uniknąć karnych ceł.

Airbus przejmuje C Series, nie płacąc

Airbus nie angażuje kapitału w system C Series, ma wnieść wkład pod postacią m. in. marketingu, sprzedaży i wsparcia klienta. Inaczej mówiąc, Airbus przejął jeden z najbardziej zaawansowanych programów pojazdów latających odrzutowych, nie płacąc zbytnio to ani centa w gotówce.

"To oznacza win-win dla każdego" a mianowicie ogłosił Tom Enders, CEO Airbusa, w oświadczeniu:

C Series ze własnym najnowocześniejszym projektem, doskonałą skutecznością, doskonale wpasowuje się po naszą dotychczasową gamę pojazdów latających wąskokadłubowych i znacząco rozszerza naszą ofertę na błyskawicznie rosnącym rynku.

Nie tylko zabezpieczymy działalność programu C Series w Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Chinach, ale również stworzymy nowe miejsca pracy w NA JUKATAN.

Airbus skorzysta dzięki wzmocnieniu swojej oferty w dużym rynku samolotów wąskokadłubowych, proponując wartość dodaną gwoli linii lotniczych na całkowitym świecie.

Airbus i Bombardier prowadzili rozmowy dzięki temat potencjalnej sprzedaży aplikacji C Series w 2015 roku, producenci nie doszli jednak wówczas do porozumienia.

Boeing się skarży, Wielka Brytania nie pochwala

Boeing w swoich skargach podnosił, że Bombardier sprzedawał samoloty CS100 zaledwie za 19, 6 mln dol. Wówczas o wiele mniej aniżeli 33, 2 mln dol, czyli - jak podtrzymuje amerykański producent - wydatek wyprodukowania tego modelu. Boeing zarzucił Bombardierowi dumping na amerykańskim rynku.

Samoloty C Series montowane istnieją w Kanadzie, jednak katalogów skrzydła pochodzą z Irlandii Północnej, a połowa składników, włączając silniki, ma metkę "made in the Obok. S. " To sprawiło, że spór dwóch wytwórców samolotów nabrał politycznego wymiaru. Obok kanadyjskiego premiera Justina Trudeau, głos zabrała brytyjska premier Theresa May, krytykując postępowanie Boeinga.

Z pozoru wygląda na wówczas, że zarzuty formułowane za pośrednictwem Boeinga mają chronić amerykański rynek pracy. Trudno aczkolwiek nie odnieść wrażenia, hdy ostatecznym celem jest powstrzymanie ekspansji Bombardiera na rynku.

Kanadyjski producent ma ambicje, by stać się 3 znaczącym graczem na światowej arenie producentów samolotów.

W latach 70. XX wieku francuski Airbus nie miał dostępu do amerykańskiego rynku. Jako nowy fan oferował szerokokadłubowy samolot A300B. Projektowi udało się utrzymać dzięki zamówieniom z tych popularnych państw, które inwestowały przy firmę.

Ten zbyt w USA był zdominowany przez Boeinga z samolotem B747, McDonnell Douglas DC-10 i Lockeed L-1011 Tristar. Airbus był poza ligą, aż do czasu zamówienia wraz z Eastern Airlines na leasing czterech A300B w 1978 roku. Tak rozpoczęła się ekspansja Airbusa za oceanem. Boeing jej odrzucić powstrzymał.

Dziś Lockheed jest poza segmentem pojazdów latających pasażerskich, McDonnell Douglas stał się częścią Boeinga, Airbus zaś rozrósł się do odwiedzenia pozycji producenta dzielącego spośród Boeingiem światowy tort lotniczy niemal na pół. Boeing w Bombardierze dostrzega dzisiaj Airbusa z lat 70.

Całość artykułu po języku angielskim można dowiedzieć się w amerykańskiej edycji Business Insidera

Bank Światowy podniósł prognozę wzrostu PKB Polski w ’18 do 4, 0 proc.